AA29 PROJECT ROOM

Sinking Ship Kyle Thompson Curatore: Lara Gaeta Fino al: 13 marzo 2020 «Abandoned homes often have a strong sense of disorder...» La mostra personale Sinking Ship dell’artista americano Kyle Thompson (Chicago, 1992) prende il nome dall’ultima serie fotografica da lui realizzata e dall’omonimo catalogo edito nel 2019. La mostra si compone di fotografie e di autoritratti scattati in differenti “città fantasma” americane e canadesi, totalmente disabitate o con una popolazione minima che non raggiunge i cinque abitanti. Gli stati presi in considerazione e visitati dall’artista sono quelli dell’Oregon, di Washington, del North e South Dakota, del Wyoming e dello Saskatchewan. Oltre alle fotografie sono presenti in mostra anche alcune lettere manoscritte, risposte a Thompson di persone che ancora vivono in quelle città e che raccontano la loro esperienza, e un video-montaggio di riprese che l’artista ha ottenuto inserendo delle telecamere all’interno di alcune case abbandonate, per documentare i movimenti clandestini di animali e di persone. L’indagine sociale e antropologica portata avanti dall’artista sull’“altra” America, quella del Midwest e del cosiddetto “paesaggio di scarto”, che sembra non recare segni di civiltà, si allinea perfettamente alla mission della galleria e al suo taglio socio-politico, che non si limita a un'estetica dell'arte ma abbraccia il suo versante etico. Fare arte attivamente significa spostare il focus dal prodotto al significato che l'azione artistica assume: in questo caso Thompson denuncia il non-luogo delle città abbandonate, esplicitando un problema latente nella società americana.  Nello scenario vuoto e desolante rappresentato dall’artista si scorgono tuttavia alcune forme di vita passeggere. Questo si nota in una delle fotografie più significative della serie, ...
Sinking Ship Kyle Thompson Curator: Lara Gaeta Until: 13th March 2020 “Abandoned homes often have a strong sense of disorder...” The solo show Sinking Ship of the American artist Kyle Thompson (Chicago, 1992) takes its name from his last photographic series and from the catalogue of the same name published in 2019. The exhibition is made up of photographs and self-portraits taken in different American and Canadian ghost towns, totally abandoned or with a irrilevant population that doesn’t reach five inhabitants each. The states taken into consideration and visited by the artist are Oregon, Washington, North and South Dakota, Wyoming and Saskatchewan. Besides the photographs, the exhibition includes also some handwritten letters, replies to Thompson written by people that still live in these towns, who describe their personal experience, and an editing of video footage which the artist has obtained putting cameras into abandoned homes to document the secret movements of animals and people. The social and anthropological investigation carried out by the artist on the “other” America, that of the Midwest and of the so called wasteland, which doesn’t seem to bear any sign of civilisation, is perfectly conform to the mission and to the social-political aim of the gallery, which is not limited to the aesthetic of art but embraces its ethical side. Making art actively means shifting the focus from the product of art to the meaning that artistic action assumes: in this case Thompson denounces the non-place of the abandoned towns, making evident this concealed issue of the American society. Anyway, in the empty and desolate scenery depicted by the artist, it’s possible to glimpse some fleeting life forms. This can be seen in one of the most significant photographs of the series: Birds Nest , where two swallows are portrayed soaring through the air. They are building their nest right between the walls of an abandoned ...


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